Namn:
Plats: Clairvaux, France

Hej, Jag heter Bernhard och föddes 1090 i Bourgogne. Senare fick jag tillnamnet "av Clairvaux", dit min abbot i Citaux skickade mig tillsammans med 12 bröder för att grunda ett kloster. Genom medlingsuppdrag blev jag indragen i många kyrkliga och politiska affärer, blev kallad universalreformator, men lyckades ändå att leva ett meditativt liv, vilket medförde att jag kom att betraktas som mystiker och den siste av kyrkofäderna. Men jag torde vara den förste av dem som bloggar. När jag dog den 20 augusti 1153, lämnade jag mycket skrivet efter mig, och här på bloggen kommer bl.a.en och annan av mina många predikningar, som klosterbröderna nedtecknade och som jag senare redigerade i olika omgångar.

23 november 2008

Gudsbetraktelse 3 forts

När mina samvetsförebråelse förvisar mig och driver mig bort, måste jag välförtjänt lida mitt straff för min oförsynthet och förmätenhet. Jag återgår till min klippa som är en tillflykt för igelkottar som är fulla av sina synders taggar. På nytt omfamnar jag och kysser din högra hand som täcker och skyddar mig. Min längtan upptänds ännu mer av det som jag flyktigt förnummit eller sett, och nästan otåligt väntar jag på, att du en dag skall dra bort din skyddande hand och utgjuta din upplysande nåd, så att jag en gång till sist enligt din sannings svar - död för mig själv och levande för dig - börjar se ditt ansikte, när slöjan tas bort (2 Kor 3:18) och jag blir förenad med dig genom att skåda ditt ansikte! O Ansikte, ansikte, vilket saligt ansikte som förtjänar att bli förenat med dig genom att se dig. Det bygger i sitt hjärta ett tält för Jakobs Gud (Ps 132:5, Heb 8:5) och gör allt enligt det föredöme som det fått se på berget (2 Mos 25:40). Här sjunger det i sanning tillbörligt: Mitt hjärta har sagt dig: mitt ansikte har sökt dig; ditt ansikte, Herre, söker jag (Ps 26:8).
Jag sade att jag genom en gåva av din nåd betraktar mitt samvetets alla vinklar och vrår, och jag önskar endast och uteslutande att se dig, för att min jords alla ändar skall se Herrens, deras Guds, frälsning (Jes 52:10), och för att jag skall älska honom när jag har sett honom, ty att älska honom är att leva. Jag säger mig i min längtans vanmakt: “Vem kan älska det som han inte ser? Hur kan det älskas som inte är synligt på något vis (1 Joh 4:20)?”

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

最好的宜蘭民宿是奧羅拉風格民宿
你家需要LED來照明嗎?
LED是未來主流的商品你知道嗎!
LED省電又環保,真想買一個來試試!
健身會瘦才會美美的
你要找桃園搬家公司嘛
京觀廣告設計所設計出來的東西真的很棒!
台鐵火車時刻表
清境民宿很適合休閒去處
真煩

11:45 em  
Blogger Nica said...

Hej fin du - vet inte om jag kommit rätt. Tycker att jag är en wiz på det här med reseasch på internet, men....
Nu hittar jag denna blogg, och tror att jag hittat rätt.

Hej - Annica S här - dotter till Monica S. Jans fru.
Har inte träffat dig på läääänge - men har många fina minnen av möten med dig. Det har min bror också - dn gudson :)
Mamma fyller 70 idag - och på lördag ska vi fira henne, bror och jag. Vore väldigt roligt om du ville ringa eller höra av dig på något sätt - vet att mamma också har letat efter dig på olika sätt.
Skicka ett mejl så fort du kan - till asmedius@hotmail.com om du läser detta. Och, ja ta bort detta inlägg när du hittat infon - så mamma inte ser det. Vore roligt att överraska henne.
Och vore väldigt roligt att höra av dig!!
Ledsen att jag använder Bernard för att nå dig - eller så är det just hans önskan.
//Annica

11:11 em  
Blogger Olle said...

Fantastiskt översättningsjobb! Ursäkta att jag kommunicerar via kommentarerna, men jag hittar ingen mejladress.

Det gäller citatet "L'enfer est plein de bonnes volontés et désirs"

1. Är det du, Bernhard, som har formulerat det?
2. Hur lyder det på din tids franska?

10:03 fm  
Blogger samolucija said...

ÄLSKAR DIN BLOGG BOR I GÖTEBORG LÄNKADE DIN BLOGG TILL KRISTI KONUNGENS KYRKA I GÖTEBORG MEN GICK IN ALLT BORTPLOCKAT KONSTIGA KATOLIKER DE NYEUKUMENA I GÖTEBORG TILLHÖR HKM STEPINAC GÖTEBORG sänder Dig min välsignelse , min syster verbal svart ande, har du något bra råd, står inte ut älskar henne men HON vill inte höra om GUD blir vansinnig, kan DU hjälpa mig ?

4:27 em  
Blogger samolucija said...

LÄS DET HÄR SNÄLLA !!!!!!!http://www.svjedocanstva.com/svjedocanstvo/svjedocanstva-citatelja/svjedocanstvo-svecenika-iz-bih-koji-je-imao-susret-sa-zlim-nakon-sto-nije-molio-zastitnu-molitvu-poznatiju-kao-molitva-u-ime-isusovo/3-28-201.html

4:13 em  
Blogger samolucija said...


Bezočnost i agresivnost komunizma i njegovo nasilno uvođenje ateističke ideologije postajalo je sve očitije, tako da je sve češće dolazilo do upadanja “napredne komunističke omladine” u crkvene prostore, koja si je u svojoj ideološkoj zagriženost u potpunosti davala pravo prosvjećivati zatucane vjernike koji nipošto nisu htjeli slijediti njihov bezbožni put, te su takve maltretirali, a svetinju oskvrnjivali.

U takvim se okolnostima zastrašivanja i represije odvijao sav pastoralni život, a njegova je brutalnost posebno dolazila do izražaja u nekim većim liturgijskim slavljima, kada se okupljalo puno vjernika, a napose na krizmama.

Miroslav Bulešić je to itekako osjetio, jer je pratio izaslanika Svete Stolice – biskupa dr. Jakoba Ukmara, koji je u tim krajevima dijelio sakrament potvrde. Tako je 23. kolovoza 1947. god. u Buzetu, gdje se toga dana trebala slaviti krizma, u crkvu upala skupina razularenih komunista s nakanom da razbijaju i tako spriječe dijeljenje sakramenta, a Miroslav je stao ispred svetohraništa i okrenut prema napadačima mirno rekao da mu mogu pristupiti samo preko njega mrtva. Iako su uspjeli spriječiti krizmu, njegovo ih je držanje odvratilo od prvotne nakane, ali ne zadugo.

Tako je već sutradan – 24. kolovoza 1947. god., bila krizma u Lanišću, a horde bijesnih komunista koji su konačno morali pokazati svoju moć međusobno su se udruživale. Krizma je u takvim strahotnim okolnostima ipak održana, ali je zato kalvarija nastavljena nakon nje. Naime, tada su se biskup Ukmar i Miroslav Bulešić uputili prema župnoj kući, a već petnaestak minuta nakon krizme, oko 11 sati, u župni stan upada naoružana bijesna skupina komunista željna krvi. Miroslav Bulešić je stajao ispred vrata župnog ureda, a nasilnici su ga odmah smrtno izboli nožem u grlo.

Biskup Ukmar je u to vrijeme bio u župnom uredu, a kad je čuo buku izišao je u predsoblje i vidio Miroslava Bulešića kako već leži mrtav na podu, dok se njegova krv rasprskala po zidu. Pobjegao je pred pobješnjelim napadačima koji su zaposjeli cijelu kuću u spavaću sobu, ali su nasilnici odmah pošli za njim i pretukli ga, ostavljajući ga u lokvi krvi i vjerujući da je i on mrtav. Zatim su otišli tražiti župnika, koji se u međuvremenu sakrio. Biskup je ostao ležati u nesvijesti 20-tak sati, a njegovo je svjedočenje pokazalo svu brutalnost i bestijalnost komunističke ideologije koja je spremna činiti najokorjelije zločine iz mržnje prema vjeri i odanosti Crkvi.

Štoviše, takve komunističke vlasti nisu dozvolile da se tijelo Miroslava Bulešića sahrani u rodnoj župi, nego je morao biti pokopan u Lanišću. Njegovi su zemni ostaci tek 1958. god. preneseni u groblje crkve sv. Vincencija u njegovoj rodnoj župi Svetvinčenat, a 2003. god. i u samu crkvu, gdje se i danas nalaze.

Između 1998. i 2004. god. provedeno je službeno ispitivanje o životu i mučeništvu Miroslava Bulešića, a po završetku su rezultati predani rimskoj Kongregaciji za kauze svetih. 28. rujna 2013. god. taj je svjedok vjere, uz nazočnost velikog broja vjernika, proglašen blaženim.

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home