Namn:
Plats: Clairvaux, France

Hej, Jag heter Bernhard och föddes 1090 i Bourgogne. Senare fick jag tillnamnet "av Clairvaux", dit min abbot i Citaux skickade mig tillsammans med 12 bröder för att grunda ett kloster. Genom medlingsuppdrag blev jag indragen i många kyrkliga och politiska affärer, blev kallad universalreformator, men lyckades ändå att leva ett meditativt liv, vilket medförde att jag kom att betraktas som mystiker och den siste av kyrkofäderna. Men jag torde vara den förste av dem som bloggar. När jag dog den 20 augusti 1153, lämnade jag mycket skrivet efter mig, och här på bloggen kommer bl.a.en och annan av mina många predikningar, som klosterbröderna nedtecknade och som jag senare redigerade i olika omgångar.

07 december 2005

Adventspredikningar: Andra predikan över Jesaja 7:10-12: Herren sade till Ahas: Begär ett tecken och fienden skall inte lyckas (1)

Vi har lyssnat till hur Jesaja gav Ahas rådet att begära ett tecken av Herren nedifrån djupet eller uppifrån höjden (Jes 7:10 12). Vi har hört hans svar som låter fromt men saknar kraft (2 Tim 3:5). Därför förtjänade han att bli tillrättavisad av honom som ser till hjärtat (1 Sam 16:7) och inför vilken varje mänsklig tanke är uppenbar. Ahas sade: Jag begär intet, jag vill inte fresta Herren (Jes 7:12). Han var fylld av högmod inför den kungliga tronens värdighet och slug i sina till synes mänskligt visa ord (1 Kor 2:4). Därför sade Herren till Jesaja: "Hälsa den räven (Luk 13:32) att begära ett tecken nedifrån djupet" (Jes 7:11). Rävarna har lyor (Matt 8:20) och går ner i döds¬riket (Ps 139:8) och där är han som fångar de visa i deras slughet (Job 5:13), 1 Kor 3:19). Herren sade också: "Gå och säg till den fågeln att begära ett tecken uppifrån höjden." Ty fågeln har ett bo (Matt 8:20), men även om den flyger upp mot himlen är han där, han som står emot de högmodiga (1 Pet 5:5) och med sin kraft krossar de övermodigas och högmodigas nackar. Ahas vägrade att begära ett tecken från den himmelska makten eller vishetens outgrundliga djup. Därför lovade Herren själv Davids hus ett tecken på godhet (Jes 7:13) för att genom ett uttryck för kärlek dra de människor till sig som inte låtit sig förskräckas av makt eller visdom. Kärleken kommer till uttryck i orden: "ned i djupet". Ingen har en större kärlek än den som (Joh 15:13) själv gick ned i djupet för att ge sitt liv för sina vänner. Så blir det Ahas bjudet att med fruktan vörda hans majestät som råder i himlens höjd och att omfamna hans kärlek som skulle gå ned i djupet. Inte bara människors tålamod var prövat, utan även Guds (Jes 7:13). Ingen tänkte med fruktan på hans majestät och ingen tänkte med kärlek på hans barmhärtighet. Därför, säger han, skall Herren själv ge er ett tecken som skall uppenbara hans majestät och kärlek. Se jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel (Jes 7:14), vilket betyder 'Gud med oss' (Matt 1:23). Fly icke, Adam, ty Gud är med oss. Var inte rädd, människa (Luk 1:30), frukta inte när du hör Guds namn, ty Gud är med oss. Han är med oss genom likheten i vår köttsliga natur (Rom 8:3). Han är med oss till gagn för oss. För oss har han kommit såsom en av oss (1 Mos 3:22), lik oss (Jak 5:17) och sårbar.