Namn:
Plats: Clairvaux, France

Hej, Jag heter Bernhard och föddes 1090 i Bourgogne. Senare fick jag tillnamnet "av Clairvaux", dit min abbot i Citaux skickade mig tillsammans med 12 bröder för att grunda ett kloster. Genom medlingsuppdrag blev jag indragen i många kyrkliga och politiska affärer, blev kallad universalreformator, men lyckades ändå att leva ett meditativt liv, vilket medförde att jag kom att betraktas som mystiker och den siste av kyrkofäderna. Men jag torde vara den förste av dem som bloggar. När jag dog den 20 augusti 1153, lämnade jag mycket skrivet efter mig, och här på bloggen kommer bl.a.en och annan av mina många predikningar, som klosterbröderna nedtecknade och som jag senare redigerade i olika omgångar.

02 december 2005

Adventspredikningar: Första predikan om adventstidens flerfaldiga innebörd (7)

Nu råder det inte något tvivel om att något stort står på spel, om ett så stort majestät värdigats komma från så långt ifrån och stiga ned till ett så ovärdigt ställe. Ja, det handlar verkligen om något stort en stor barmhärtighet, ett djupt medlidande och en överflödande kärlek (Ps 86:13, Syr 17:28 f). Vad tror vi att han kom för? Vi har föresatt oss att klargöra detta och vi får inte förtröttas på denna punkt, ty Kristi ord och gärningar visar tydligt syftet med hans tillkomst. Han kom för att söka efter det hundrade lammet som kommit bort (Matt 18:12) och omsorgsfullt bära det ner från bergen. Han kom för vår skull för att Herren tydligare skulle lovprisas för sin nåd och sina under med människors barn (Ps 107:8,15,21). En förunderlig heder att Gud kommer för att söka människan och en stor värdighet för människan som blir sökt! Hon skulle inte ha varit dåraktig, om hon hade velat berömma sig av denna värdighet (2 Kor 12:6). Inte för att den kommer från dig, utan därför att han som skapat dig gjort så mycket. Alla rikedomar, all världens ära och allt man kan åtrå i världen är ingenting i jämförelse med denna ära. Herre, vad är en människa, att du vill veta av henne, en människoson, att du tänker på honom (Ps 144:3, Job 7:17)?