Namn:
Plats: Clairvaux, France

Hej, Jag heter Bernhard och föddes 1090 i Bourgogne. Senare fick jag tillnamnet "av Clairvaux", dit min abbot i Citaux skickade mig tillsammans med 12 bröder för att grunda ett kloster. Genom medlingsuppdrag blev jag indragen i många kyrkliga och politiska affärer, blev kallad universalreformator, men lyckades ändå att leva ett meditativt liv, vilket medförde att jag kom att betraktas som mystiker och den siste av kyrkofäderna. Men jag torde vara den förste av dem som bloggar. När jag dog den 20 augusti 1153, lämnade jag mycket skrivet efter mig, och här på bloggen kommer bl.a.en och annan av mina många predikningar, som klosterbröderna nedtecknade och som jag senare redigerade i olika omgångar.

05 december 2005

Adventspredikningar: Första predikan om adventstidens flerfaldiga innebörd (10)

Nu vet ni vem han är som kommer och de båda platser varifrån och vart han kommer. Ni är inte okunniga om anledningen och tidpunkten. Det återstår att känna den väg på vilken han har kommit och den måste vi omsorgsfullt söka, så att vi tillbörligt kan gå honom till mötes (Matt 2:7 8). Vi måste lägga märke till, att om han kommit såsom synlig människa endast en gång till jorden (1 Joh 4:2) för att fullgöra frälsningens värv (Ps 74:12), kommer han andligen varje dag på ett osynligt sätt för att rädda de enskilda människornas själar (Jak.1:21, 5:20), såsom är skrivet: Herrens smorde är vår livsfläkt (Klag 4:20 f). Och för att vi skall veta att denna andliga händelse är fördold, säger han: Under hans skugga lever vi bland folken (ibid.). Även om en sjuk människa inte kan gå en sådan läkare till mötes eftersom vägen är för lång, bör hon i alla fall resa på huvudet och resa sig lite mot den som kommer. Människa, du behöver inte fara över haven (5 Mos 30:13, Jes 23:2 f) eller gå genom molnen eller över bergen. Vägen som ligger framför dig är inte lång (1 Kon.19:7). Gå till dig själv för att möta Gud. Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta (Rom 10:8). Gå honom till mötes ända till hjärtats förkrosselse och munnens bekännelse (Rom 10:10), så att du åtminstone lämnar ditt eländiga samvetes orenhet, ty det är ovärdigt renhetens Herre att gå dit in. Detta skall vara sagt om hans ankomst som med osynlig makt upplyser människors sinnen.