Namn:
Plats: Clairvaux, France

Hej, Jag heter Bernhard och föddes 1090 i Bourgogne. Senare fick jag tillnamnet "av Clairvaux", dit min abbot i Citaux skickade mig tillsammans med 12 bröder för att grunda ett kloster. Genom medlingsuppdrag blev jag indragen i många kyrkliga och politiska affärer, blev kallad universalreformator, men lyckades ändå att leva ett meditativt liv, vilket medförde att jag kom att betraktas som mystiker och den siste av kyrkofäderna. Men jag torde vara den förste av dem som bloggar. När jag dog den 20 augusti 1153, lämnade jag mycket skrivet efter mig, och här på bloggen kommer bl.a.en och annan av mina många predikningar, som klosterbröderna nedtecknade och som jag senare redigerade i olika omgångar.

03 december 2005

Adventspredikningar: Första predikan om adventstidens flerfaldiga innebörd (8)

Jag skulle emellertid vilja veta varför han kom till oss, och inte snarare vi till honom. Vi var ju de behövande och de rika brukar inte gå till de fattiga, även om de skulle vilja göra det. Bröder, det förhåller sig så här. Det hade varit rätt om vi hade gått till honom, men det förelåg två svårigheter. Våra ögon var skumma (1 Mos 27:1, 48:10 f), medan han bor i ett ljus som ingen kan nalkas (1 Tim 6:16). Vi låg förlamade på en bår (Matt 9:2) och kunde inte nå upp till hans gudomliga upphöjdhet. Därför steg den milde Frälsaren och själarnas läkare ned från sin höjd och anpassade sin härlighets glans till våra klena ögon. Såsom en lampa iklädde han sig en förhärligad och obefläckad kropp, som är det ilande och lysande moln (Jes 19:1), på vilket han enligt profetens förutsägelse skulle fara fram på sin väg ned till Egypten.